20-León – Villadangos del Páramo

Dissabte 21 de maig de 2022

Ahir vam estar de descans i vam aprofitar per visitar la ciutat de León. La veritat és que aquesta capital és molt agradable, de bon passejar i amb edificis molt interessants per visitar.

Recomanem el barri “Húmedo”, no us penseu que es diu així perquè està ubicat en mig d’uns aiguamolls o similar, no… es diu així per una raó més pràctica i realista, és el barri que concentra el major nombre de bars i restaurants, per anar de tapes. Com ells diuen: “es el mejor lugar para humedecerse por dentro”. Per això val la pena visitar-lo i provar en algun dels molts locals les típiques tapas que sempre acompanyen qualsevol beguda. I és que no tens opció, prenguis el que prenguis, et pregunten: “i la tapa?”

Fins i tot, al matí, prenent un cafè ens van preguntar què volíem de tapa. No sabíem què demanar i al final ens els van portar amb dos donuts petitets, perqué no sigui dit (al nostre costat una parella prenia un cafè amb un pintxo de truita de patates)

A més de passejar per aquest barri, tampoc cal perdre’ns la resta del casc anic. En general, com he dit, fa de molt bon passejar.

En quant a visites, recomanem molt la catedral, val la pena, el què més destaca són les grans vidrieres que té i que li donen una lluminositat i colors únics.

També volem destacar la “Casa Botines” un gran edifici que hi ha prop de la Catedral, a la Calle Ancha.

Va ser construit per Antoni Gaudí. Quan estava a Astorga construint el palau Episcopal, una adinerada família de León que es dedicava al comerç de teixits, aconsellats per Eusebi Güell, gran mecenes de Gaudí i proveidor d’aquesta família, aprofitant que no era gaire lluny li van encarregar aquest edifici que havia de ser la botiga a la planta baixa, les vivendes dels socis del negoci a la planta principal i la resta, fins a cinc plantes més, vivendes per llogar a famílies benestants de la ciutat.

Després va tenir altres usos: negocis, bancs…

El fet és que és molt recomanable la visita, si pot ser guiada, millor.

Et mostren totes les plantes, es pot apreciar l’arquitectura, el disseny de les portes, mobles, finestres…

A la tercera planta hi ha una exposició permanent de quadres de pintors contemporanis de Gaudí, s’hi pot trobar obres de Dalí, Sorolla, Cases, Joaquim Mir…

M’agradaria destacar que en un dels plafons explicatius parla de grups de pintors que van crear tendència i un dels exemples és el grup de Sitges, bé, segons els responsables de l’exposició, es tracta del “Grupo de Sitches”. En fi…

Bé, anem per l’etapa d’avui, la vintena.

A veure, segons la RAE, una pàramo en una primera accepció és “Terreno yermo, raso y desabrigado”, en una segona és “Lugar frío y desamparado”, doncs com deia aquell nefast entrenador del Madrid fa uns quants anys: “no hace falta decir nada más”.

Avui hem sortit de León i la nostra fita és Villadangos del Páramo. I la veritat és que de les 20 etapes que portem, aquesta ha estat la més lletja. Tota l’estona flanquejats a la dreta per la nostra amiga la carretera Nacional 120. Al principi, un munt de Km per zones urbanes de les afores de León, vinga blocs i més blocs, a quin més lleig. Més tard, quan pensaves que per fi s’havien acabat els blocs, han vingut els polígons industrials. Vinga naus i més naus.

Quan s’ha acabat el polígon, el camí ha continuat per grans extensions de terres i camps erms. En fi, el que diu la RAE, això ha estat l’etapa d’avui.

Sort que feia una mica de núvol i no ha fet massa calor, ni m’imagino passar per aquí el julio o l’agost.

En fi, que després de 20 Km, arribem a l’Hotel, que com que a la població es veu que no hi ha quasi res, es troba 1,5 Km abans d’arribar. Al polígon de Villadangos.

O sigui, que fins demà no veurem el poble, o potser hi anem més tard, ja veurem. De tota manera sembla que no hi ha gaire cosa per veure. Ja tenim ganes d’arribar demà a Astorga i que s’acabi la Meseta aviat.