07-Logroño – Nájera

Divendres 6 de maig de 2022

Ahir, dia de descans, vam aprofitar per descansar i de manera relaxada conèixer aquesta ciutat. La veritat és que Logroño és una ciutat molt agradable, que tot i que té més de 150.000 habitants, el centre és fàcil de recòrrer, no és massa gran i es pot fer perfectament passejant.

Al vespre cal anar a donar un tomb per l’afamada calle del Laurel, quasi un centenars de bars, enganxats l’un a l’altre ofereixen les seves especialitats: racions, tapes, pintxos… acompanyats per vi majoritàriament, tot i que també corre la cervesa a dojo.

De vi, en tenent de moltes marques, evidentment de la Rioja, però és més fàcil aclarir-se, totes les marques tenen tres modalitats: cosechera o del año, crianza i reserva. I punt. La primera està bé, la segona millor i la tercera la superior. Els preus són força assequibles.

En quant a la cervesa, cap problema. O botellín o pressió. Si és aquesta darrera hi ha el “corto” (aproximadament 1/5), “la caña” (1/3) i el “cañón” (1/2)

Al matí, com he, dit, passeig relaxant, cafè en una terrasseta al solet, passejada pel casc antic. A destacar la catedral i la seva plaça, l’esglèsia de Santiago, la seu del Parlament, el passeig per la vora del riu Ebre…

I per dinar hi ha infinitats d’opcions. Però si voleu fer un extra, allò d’un dia és un dia, us recomanem provar el Restaurant Cachetero, a la mateix carrer del Laurel. Val la pena: plats tradicionals ben elaborats i amb tocs creatius. El preu no és barat, però tampoc ès una exageració. Segur que us agradarà.

– Fotografies de Logroño

Bé, avui sí, toca caminar i força. Tenim per davant 30 Km fins Nàjera i majoritàriament pujant. Així que som-hi! A les 8h ja som esmorzant i a les 9h ja fem via.

Anem a buscar l’església de Santiago, al casc històric i allà continuem el camí. Sortim de la ciutat per una gran zona residencial amb amples avingudes. Anem fent camí urbà, una mica avorrit, però què hi farem, s’ha de sortir per un lloc o altre, no?

Al cap d’uns 3 Km comença un passeig molt agradable per grans parcs i zones verdes molt ben cuidades. Primer el parc de la Laguna, petit i mono. Després el Parque Europa, més gran, després el Parque San Miguel, molt més gran. Després la zona verda recreativa del Pantà de la Grajera, un gran espai.

Ja ho veieu, hem estat uns 7 km passant per grans zones verdes (quina enveja!).

Fins aquí, el camí ha estat ascendent, tot i que suau. A partir d’aquí, la pujada continua fins arribar al poble de Navarrete. L’entrada no ha estat gaire “gloriosa”, uns quants Km rodejats d’obres, carreteres i autopistes… al final arribem al poble que d’entrada no sembla que sigui gaire interessant però quan ets dins i arribes a la Plaça, la cosa millora.

Fem una parada per agafar forces i continuem, que encara ens falten 16 Km. Ara tenim un bon tram una mica avorridot. Primer al costat de la carretera, més endavant, seguint en paral.lel l’autopista. Ni una ombra, ni un raconet agradable.

Arriba un punt, que el camí segueix vorejant l’autopista però et donen l’opció de deixar-la per anar al poblet de Ventosa, fas 1 Km de més. Imagineu lo lleig i desagradable que era el camí, que tot i que ja portem quasi 20 Km i ens en falten uns 10, optem per fer aquest tomb i passar per Ventosa, i la veritat és que ha estat una bona decissió, ja que el camí ha millorat i el poblet té el seu encant, sobretot un bar amb una terrassa molt agradable.

En fi, continuem caminant entre vinyes, passem per l’Alto de San Antón i ara ja quasi tot baixada. Val a dir que el tram que ens falta, tot i que baixa, és força lleig, no té cap encant. Al fons veiem Nàjera però costa arribar-hi. Hem de creuar algunes zones industrials, algunes carreteres i per fi entrem al poble, per l’entrada mès lletja. Toca seguir l’Avenida de Logroño, que no és altra cosa que la carretera.

Al final arribem a l’Hostal. Després de l’habitual ritual, anirem a descobrir el casc antic, que diuen que promet. Després us ho explico (o no…)

– Aquí trobareu la ruta

– Aquí trobareu les fotos

Vinga, doncs sí, us ho explico. Hem anat a la descoberta d’aquesta població i en un moment ja ho hem tingut enllestit.

A la que hem arribat al riu hem descobert una animació que no ens esperàvem. És clar, avui és divendres i a més dels pelegrins, s’han afegit a la festa els seus habitants. Hi havia molta gent per tot arreu. Al costat del riu hi ha un zona verda d’esbarjo que estava a vessar.

Creuem riu per un pont pearonal. Per cert el riu és el Najerilla, però no us penseu que és un rierol, no. Té un bon cabal.

Doncs a l’altra banda hi ha el casc antic, destaca el passeig al costat del riu, la Calle Mayor i la Plaça d’España, on hi trobem el monestir de Santa Maria la Real.

A més també abunden molts bars i restaurants per a poder prendre alguna cosa. En ser inici del cap de setmana estava tot molt concorregut. Ens havien recomanat el “Buen Yantar” però ja estava ple. Allà mateix ens han proposat “La Merceria” i la veritat és que hem sopat molt bé, us el recomanem. Disposen d’un menú de 20€ molt atractiu. Val la pena.

Ara sí, això ha estat tot. Demà marxem cap a Santo Domingo de la Calzada, la vuitena etapa.

– Fotos de Nàjera

3 pensaments sobre “07-Logroño – Nájera

1. Hola peregrins,

Com va???

Nosaltres vam descansar al Parador Nacional, que antigament era un convent dels pares de l’ordre de Sant Camil.
    Teníem com norma que els diumenges no anàvem a alberg sino que ens donàvem un petit homenatge i descansavem a un hostal o casa rural o en aquest cas al Parador, dutxa individual, dormir en llit, estar sols en una habitació,…….

Va coincidir que quan vam arribar a Najera, era un diumenge i estaven de Festa Major. Amb corrida de toros inclosa.

Vàrem coincidir amb una família de Vilanova i la Geltrú, la filla de l’Huguet del Diari de Vilanova, que en pau descansi, I l’amic Arenas de la sabateria del Patró i els seus fills.

Allà vaig menjar per primera vegada en la meva vida la cua de brau, boníssima….

Vinga companys, molts ànims i molta força.

Sempre endavant!!!!
    Una forta abraçada.
    Petons!!!!

BUEN CAMINO.!!!
    ULTREIA !!!!

👍👍💪💪✊✊🚶‍♂️🚶‍♂️🚶‍♂️🚶‍♂️😘😘😘😘

2. El meu Segon Camino
    Sèptima Etapa: Logroño – Nàjera

Avui serè breu (o ho intentaré). Una, perquè el nostre líder, Xavier Planas, cada dia està més inspirat i no només ha fet una excel·lent definició de l’etapa d’avui divendres, sinó que hi ha explicat detalls del dia de descans a Logronyo i fins i tot comença a afegir les referències gastronòmiques dels llocs on fem parada.

A més, al nostre Camino, en la seva vessant d’acompanyament virtual, s’hi ha sumat el nostre amic Willy Linares, que ens recorda la seva experiència per les terres per on ara estem passant nosaltres, amb tot el sentiment i tota l’experiència que el Camino li va donar.

A veure si els altres llegidors d’aquest bloc, l’imiteu i feu aportacions tan sucoses sobre els vostres Caminos, si els heu fet, o sobre les ganes que teniu de fer-los.

L’etapa d’avui ha estat molt agradable. Lluïa un sol esplèndid i un airet fresc que ajudava a caminar; poques pendents i paisatges variats, alguns més bonics i altres no tant. La sortida de Logroño amb kilòmetres d’espais verds enllaçant la ciutat amb el parc metropolità de l’estany de la Grajea, que són un privilegi per als seus habitants, ens ha passat de seguida com si fos un passeig. Igualment ens han agradat els dos poblets on hem parat a fer un mos o una birra: Navarrete i Ventosa; val a dir que en aquest últim m’ha costat convèncer als companys de desviar-nos cap allà, perquè les indicacions del camí presentaven dues alternatives, una passant per Ventosa i l’altre seguint en paral·lel a la carretera i estalviar poc més d’un kilòmetre. I tots hem convingut que ha valgut la pena triar la primera.

Les vinyes, joves o velles, emparrades o amb ceps baixos comencen a treure els seus pàmpols tendres i presideixen tot el paisatge, només acompanyades, de tat en tant, per algun camp d’oliveres o cultius de blat, ara d’un verd intens.

Nàjera és un poble força gran i al seu casc antic a més d’esglésies i monestirs importants hi hem vist molt d’ambient, fins i tot una coral cantant havaneres. Va ser capital i seu de la cort del regne de Nájera-Pamplona, al segle X, el precedent del que seria el regne de Navarra i, tot i que hagin passat més de mil anys, n’estan molt orgullosos i al seu monestir de Santa Maria la Real diuen que hi ha un dels panteons reials mes importants de totes les Espanyes. Per a més info: https://es.wikipedia.org/wiki/Monasterio_de_Santa_Mar%C3%ADa_la_Real_de_N%C3%A1jera

M'agrada

3. Cada dia tinc més enveja, com m’agradaria estar aquí amb vosaltres.
    Les descripcions fantàstiques i les fotos fabuloses.
    Endavant que ja falta menys